
 
Volume 9 – Spring 2013  

djim.management.dal.ca 
doi: 10.5931/djim.v9i1.3330 

 

Dalhousie Journal of Interdisciplinary Management  

Abstract: This paper investigates media coverage following the Chernobyl 

disaster and argues that reinterpretation and re-evaluation are required. 

Specifically, the existing literature’s interpretation of Chernobyl as either a 

glasnost failure or success will be challenged based on an alternate 

understanding of glasnost’ that is not so significantly coloured by now extinct, but 

previously predominant, ideological and political imperatives. While using Soviet 

Life magazine’s coverage as a case study to demonstrate the validity of this 

reinterpretation based on a more holistic understanding of glasnost’, this paper 

will concurrently draw attention to the importance of properly grounding any 

evaluation in a firm understanding of the contextual factors affecting both subject 

matter and evaluator. As will become evident through the progression of the 

paper, the need for reinterpretation is rooted in the inability of past commentators 

to sufficiently separate themselves from the influence and effects of their own 

worldview on their interpretative lens. 

 

Glasnost v. Glasnost’: A re-evaluation and 

reinterpretation of the Chernobyl disaster in Soviet 

media 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

About the Author(s): Brett is currently pursuing a combined Master of Public 

Administration and Law degree at Dalhousie University. Prior to attending Dal he earned a BA 

and MA in history from McMaster University. His submission on the reinterpretation of 

Chernobyl as a test case for Gorbachev’s glasnost’ policy is a modified version of his MA 

major research paper. Significant thanks are due to Dr. Tracy McDonald for guidance and 

support on this project and throughout his M.A. Though Brett grew up in Beamsville, Ontario 

he has also lived in Hamilton, Ottawa, Montréal, Winnipeg, and Vienna before settling outside 

of Halifax in beautiful Shad Bay. 

 



Glasnost v. Glasnost’                                                                                                                 2 

In the early morning hours of April 26th, unit four of the Chernobyl Atomic Power Station was 

taken offline for a scheduled shutdown, which created a unique window of opportunity within 

which to run a voltage regulator test. The test, however, did not proceed as planned.1 A steam 

explosion ripped apart the reactor core and propelled the 1000 ton biological shield from the 

top of the reactor through unit four’s roof (Mosey 1990; Silver, 1987). By the time a second 

explosion blew a “fireworks display” of graphite and other radioactive material out of the 

building, all of the containment structures were rendered ineffective or destroyed (Bailey, 1989; 

Mosey, 1990).  

Twenty-nine firemen and operational staff perished, and countless others were injured 

extinguishing the thirty-seven fires in the reactor’s vicinity over the following four hours 

(Medvedev, 1991). Fourteen days and 5,000 tons of lead and sand were required to ‘plug’ the 

reactor and prevent continued radioactive release (International Nuclear Safety Advisory 

Group, 1986) By this time, thousands of Soviet citizens had been evacuated from their homes 

and an exclusion zone with a radius extending 30 kilometres from the reactor had been 

created.2  

Introduction 

 

The disaster and its immediate aftermath are not the focus of this paper. Instead, this paper 

will investigate Soviet media coverage of the disaster and argue for reinterpretation and re-

evaluation. Specifically, existing interpretations of Chernobyl as either a glasnost failure or 

success are challenged based on an updated understanding of glasnost’. Reinterpretation is 

supported through analysis of Soviet Life magazine’s Chernobyl coverage as a case study and 

the importance of properly grounding any evaluation in firm contextual understanding of both 

subject matter and evaluator is emphasized.  

Before continuing further, it is necessary to outline the progression of the argument and make 

note of key terminology. First and foremost, the term glasnost needs explanation both 

generally and specifically for use within this paper. Glasnost, as traditionally understood by 

Western observers, was a general move towards more transparency and liberalization within 

the press and information management systems during the mid-to-late eighties, under the 

direction of Mikhail Gorbachev. It is considered to be either a part of, or a companion to, 

Gorbachev’s more general restructuring, perestroika.3  

                                                           
1
 For technical accounts of the accident sequence and subsequent disaster see: Flavin, 1987; Haynes & Bojcun, 

1988; Josephson, 1996; Medvedev, 1991; Megaw, 1987; Mosey, 1990; Young, 1987. 
2
 The number of evacuees is disputed and officially ranges from 116,000 to 135,000 without children who were 

evacuated in a wider area and would raise the total to 500,000. Limiting the count to the exclusion zone, 90,251 
persons were removed from the Ukrainian side and 18,000 from the Belorussian side (Marples, 1988, p. 31). 
3
 While Western consensus may have been that glasnost was as important as or a distinct policy from 

perestroika, it has been argued that this was a misconception and that glasnost was merely a necessary 
component of, and subservient to, perestroika (Young & Launer, 1991, p. 102). 



Dalhousie Journal of Interdisciplinary Management – Volume 9 – Spring 2013                       3  

The use of both glasnost and glasnost’ is not the result of poor copyediting, but intentional. 

Where traditional Western interpretation is at issue, the non-italicised and anglicised glasnost 

is used. Where reinterpretation consistent with the policy as intended by Gorbachev is at issue, 

glasnost’, italicised to reflect its character as a non-English term, is used. This approach is 

intended both to promote clarity and recognize the political origin of each conceptualization. 

The following investigation will begin by outlining the development of the Soviet press through 

various Soviet regimes. In order to understand the significance of Gorbachev’s reform, it is 

necessary to have an appreciation of the press upon which it was imposed and the historical 

background of Soviet media theory. Furthermore, this investigation will reveal the Leninist 

roots of Gorbachev’s reform. 

Against this historical backdrop, the investigation will move to consider the competing 

conceptualizations of glasnost and glasnost’. Glasnost, as traditionally understood by Western 

commentators to be a movement towards Western style free press, will be outlined, as will 

existing evaluations of Chernobyl as a glasnost test. Subsequently, a reinterpreted glasnost’ 

with an emphasis on Gorbachev’s intentions and the Leninist press policies it returns to, will be 

examined. This interpretation, less influenced by Western preconceptions of what a liberal 

press entails, is argued to be a more appropriate understanding. 

Resetting glasnost’ as distinct from glasnost necessitates a re-examination of Chernobyl as a 

glasnost’ test. In order to re-evaluate the relationship between glasnost’ and Chernobyl, this 

investigation will use coverage of the disaster in Soviet Life magazine as a case study. Soviet 

Life was an English language publication intended for an American audience that, while 

formally independent, was closely tied to the Soviet State.4  

An examination of Soviet Life’s Chernobyl coverage reveals official interpretations of events to 

have been followed closely throughout. Gorbachev’s initial television address on Chernobyl set 

the official interpretation of the disaster. Analysis of subsequent Chernobyl coverage in Soviet 

Life reveals it to be consistently faithful to this interpretation. Furthermore, Soviet Life’s 

anniversary coverage was consistent to official interpretation and changed only in ways that 

reflected intervening evolutions of the official narrative. While previous conceptualizations of 

glasnost would render such a construction of events a failure, the reinterpretation of glasnost’ 

proposed herein would render such deference to official interpretation a resounding success. It 

is argued that Soviet Life’s portrayal of Chernobyl was not unique and that the domestic press 

similarly took their cues from the official interpretation.  

Finally, the later evolution of glasnost’ will be noted in order to provide further context and to 

vindicate to some extent its misinterpretation by Western commentators. Both glasnost’ and 

perestroika continued to evolve “far beyond their original, well-limited definitions” (Young & 

                                                           
4
 Further detail on Soviet Life magazine, its appropriateness as a case study, and the effect of its intended 

audience being American instead of Soviet is provided within the body of the paper below. 



Glasnost v. Glasnost’                                                                                                                 4 

Launer, 1991, p. 102). Study of the Soviet Union during this period was, as described by 

McNair, a “moving target” (1991, p. ix). Key to the glasnost’ and Chernobyl reinterpretation 

proposed herein is the fundamental importance of understanding the subject of evaluation and 

using the appropriate metrics – in this case being careful to avoid measuring the Soviet press 

against the standards of a liberal democratic or Western press system.  

Politics, the Soviet Press, and Gorbachev in Historical Context  
 

In order to examine Gorbachev’s glasnost’ reforms it is necessary first to have an 

understanding of the post-revolutionary press system they were intended to reform. Unlike 

media typical of liberal democracies, Soviet press was not independent but considered an 

“ideological apparatus of the state” (McNair, 1991, p. 1). Soviet media was a “means of mass 

information and propaganda” intended to function as “engines of ideological production; 

machinery of social knowledge, to be harnessed and consciously directed to solving the tasks 

of socialist construction” (McNair, 1991, p. 1). In the Soviet Union there was one ‘publisher’ – 

the Party (Remington, 1988, p. 98). 

Strict state control and use of the media followed shortly after solidification of Soviet rule. By 

March 1919, the entire media apparatus was under Bolsheviks’ control and operated to secure 

support for the newly formed state (McNair, 1991). According to Markham (1967), Lenin 

envisaged four functions for the media: i) “To expose beneath-the-surface manifestations, that 

is to make ‘revelations’ in order to stimulate popular political awareness”; ii) “to elucidate 

doctrine, especially for the leaders”; iii) “to “inform” all levels of the population”; and iv) “to 

promote unity of thought” (p. 99). All four purposes further, rather than monitor or counter, 

state interests. 

The term glasnost’, now most commonly associated with Gorbachev, was also used by Lenin. 

Lenin’s four key press control principles included: “i) partiality (partiinost/ideonost); ii) linkage 

with the masses (massovost/narodnost); iii) truthfulness and objectivity 

(pravdivost/obyektivnost); and iv) openness (otkritost/glasnost)” (McNair, 1991, p. 18). 

According to Lenin, glasnost’ had two dimensions. First, the media was to be positive about 

Soviet economic life and cover the positive phenomena active in socialist construction. 

Second, although glasnost’ included criticism, Lenin held that “criticism and self-criticism in 

relation to negative economic and social phenomena would help to maintain the revolutionary 

momentum necessary for successful socialist construction” (McNair, 1991, p. 28-29). Criticism 

was to remain firmly rooted in Soviet ideology and be both “leadership-initiated and leadership-

regulated” (McNair, 1991, p. 29). 

The essence of this system was surmised well by Markham (1967) who wrote that 

While the Soviet system flatly denies freedom of expression to those who would 

use it against the state, the press is free within prescribed limits to engage in 



Dalhousie Journal of Interdisciplinary Management – Volume 9 – Spring 2013                       5  

loyal criticism. In fact, the press and other mass media had the duty of criticism 

and of participating in the national activity of self-analysis... Press and people 

are expected to expose fault and inefficiency in the ongoing work of 

communism. (p. 107) 

With little deviation, this formed the practical and theoretical basis of Soviet media policy from 

Lenin through to the fall of the Soviet Union. 

The most significant deviation was the result of Joseph Stalin’s reinterpretation of Marxist-

Leninist thought. Stalin restricted journalistic prerogatives more than other leaders and 

effectively eliminated the critical dimension of glasnost’. While Lenin initiated the Communist 

Party’s information monopoly, Stalin brought it to full realization (Brooks, 2000). In the absence 

of glasnost’s critical aspect, “the Soviet system of public information precluded reflection and 

discussion” (Brooks, 2000, p. xiv). 

Following Stalin’s death, overtures of reform and de-Stalinization were made by Khrushchev. 

With respect to the press, however, these reforms had little effect.  During de-Stalinization, 

Khrushchev maintained a press “devoted to our cause” and reinforced its role as an agent of 

state power and policy (Markham, 1967, p. 121). Furthermore, any liberalization that did occur 

under Khrushchev was reversed by Brezhnev (McNair, 1991). “The press largely retained its 

monopoly of information after Stalin’s death... until Mikhail Gorbachev introduced glasnost – 

‘openness’ or ‘transparency’ – after 1985” (Brooks, 2000, p. xiv).  

Of equal importance to the historical evolution of the Soviet press in evaluating Soviet media is 

ones understanding of the use of socialist realism. This style of presentation showcased Soviet 

citizens from modest beginnings as heroes whose triumph over adversity led to the success of 

communism (Clark, 2000). Fitzpatrick (1991) has provided perhaps the best description of 

socialist realism: 

What I mean by “socialist realism” is a method of representation characteristic 

of the Stalin period and Stalinist mentalité... It was ubiquitous in Soviet 

journalism of the 1930s... In the socialist-realist view of the world, a dry, half-

dug ditch signified a future canal full of loaded barges, a ruined church was a 

potential kolkhoz clubhouse, and the inscription of a project in the Five-Year-

Plan was a magical act of creation. (p. 217) 

Although this method of hyper-positive presentation later spread to literature and art, it had its 

origins within, and remained a prominent feature of, the Soviet press, which actively 

participated in socialist realist construction (Lenoe, 2004). 

Both in its tendency to report events through a socialist realist lens and its close alignment with 

the Party, the practices of the Soviet press remained largely unchanged from Lenin through to 



Glasnost v. Glasnost’                                                                                                                 6 

Gorbachev. Becker (2002) claimed that although Gorbachev’s predecessors were aware of the 

limitations within the media system they inherited from Stalin,   

they were too focused on an ideological war with the West to make the 

necessary changes to revivify the press. They settled for conservatism and 

certainty; in short, stagnation. It took the Gorbachev leadership, with its 

commitment to reform in all elements of Soviet society, to make real changes. 

(p. 36) 

But how real were the changes Gorbachev envisioned, and to what extent did they represent a 

functional break with traditional Soviet media policies? 

Glasnost v. Glasnost’: traditional versus new interpretations 
 

A key claim of this investigation is that there exists a pervasive, yet fundamentally flawed, 

understanding of glasnost/glasnost’ within existing literature. To establish this, the traditional 

Western understanding of glasnost as a significant break from Soviet press policies will be 

outlined. Subsequently, the existing literature on glasnost and Chernobyl will be outlined 

before the reinterpretation of Gorbachev’s policies as glasnost’ is argued. 

 

Traditional: Glasnost as Significant Break 

 

After being elected General Secretary of the Communist Party in March of 1985, Mikhail 

Gorbachev began what Sakwa (1990) called the “long-delayed” process of modernizing the 

Soviet Union’s political and economic institutions. Gorbachev believed that economic 

revitalization could not be successful without a concomitant political revitalization that would 

come from increased selfcriticism and democratization of Soviet society – glasnost. Gorbachev 

promised to “call things by their name” and professed that to know one’s own errors was the 

“best medicine against arrogance and complacency” (Piotrowski, 1993, p. 289-90). At the 27th 

Congress of the Communist Party of the Soviet Union (CPSU), he claimed that “frankness in 

the party and society” was vital to the health of the Soviet Union (Soviet Life, 1986c, p. 5).  

Lapidus (1988) argued that glasnost was more than merely a means to an end, a mode of 

rejuvenation to ensure economic success. In 1988, she claimed that glasnost also represented 

an expression of the Soviet leadership’s trust in Soviet society, a “recognition by the Soviet 

leadership of the maturity of the Soviet people, and a partial repudiation of the patronizing 

notion that only a small elite could be entrusted with truth” (p. 9). Chernobyl was the first test of 

this trust, the first opportunity for the Soviet leadership to take glasnost from policy statement 

to reality. Would Chernobyl demonstrate Gorbachev’s claim that “acceleration and radical 

transformation in all spheres of our life are not just a slogan but a course the party will steer 

firmly and without wavering” (Soviet Life, 1986c, p. 5)? 

 



Dalhousie Journal of Interdisciplinary Management – Volume 9 – Spring 2013                       7  

Traditional Glasnost and Chernobyl  

 

Many have commented upon Chernobyl as a glasnost test and the existing literature on the 

subject can be divided into three broad schools of thought. The first claims that Chernobyl 

exhibited the empty nature of glasnost and exposed it as hollow politics rather than substantive 

policy. The remaining two argue that Chernobyl acted as glasnost catalyst, either by forcing 

Gorbachev and the Soviet leadership to recognize need for change, or by allowing Gorbachev 

to make changes he already intended. 

 

Bohlen (1988) argues that Chernobyl was proof of continued and effective Soviet news 

management because while “newspapers in the West were running stories with charts on 

roentgens and rems, the Soviet press was running soothing comments from Ukrainian doctors” 

(p. 83). Pryce-Jones (1995) similarly argued that “glasnost or not, the censor instructed that 

news of the catastrophe was to be restricted” (p. 82). He further alleged that had radiation not 

been detected in the West, Gorbachev would not have made his televised address on 

Chernobyl (Pryce-Jones, 1995). Davis and Kelley (1992) agree with these claims and add that 

subsequent disaster coverage remained consistent and thus condemn not only the Chernobyl 

experience but the entire glasnost project.5 White (1991) argued that Chernobyl represented a 

signal failure for glasnost and Laquer (1989) claimed it belied any “fundamental change” (p. 

51).  

 

In contrast to the above noted commentators, however, the majority of literature argues that 

Chernobyl has been a transformative pivot point for both Gorbachev and the Soviet regime. 

Tarasulo (1989), for example, has written that 

The nuclear power plant explosion at Chernobyl in April 1986 dramatically 

changed both Gorbachev and the nation’s perception of glasnost. Glasnost 

proved to be necessary for informing the population about the nuclear 

catastrophe and avoiding exaggerated rumours. By Soviet standards, in 

contrast with American perceptions, the coverage of the Chernobyl disaster 

was a media breakthrough, utilizing high-tech television equipment and soberly 

assessing the dangers of nuclear power... After a disaster of that magnitude, it 

became easier to televise and write about industrial and transportation 

accidents, earthquakes, and floods in the USSR. (p. xxi-xxii) 

 

                                                           
5
 Press coverage of ethnic riots in Alma-Ata in December 1986 and crises in Nagorno-Karabakh in February and 

March of 1988 were said to follow the Chernobyl approach of an initial news blackout followed by biased and 
constrained coverage (Davis & Kelley, 1992, p. 142).  



Glasnost v. Glasnost’                                                                                                                 8 

Despite this positive review, the Soviet press’ coverage of Chernobyl has not generally been 

viewed as a start-to-finish glasnost success.  

The literature instead tends to divide the Soviet media’s Chernobyl coverage into two distinct 

phases, the first being a media blackout following Chernobyl and the second being a period of 

unprecedented openness. The second stage is argued to begin sometime between May 10th, 

when the first newspaper correspondents were allowed to visit Chernobyl,6 and May 14th, 

when Gorbachev, in a televised address, announced to the Soviet nation and international 

community that “Chernobyl represents a lesson that cannot be avoided” (Miller, 1993, p. 67-

8).7 Whatever date is used, it is generally agreed that a marked change in policy occurred at 

some point during the Chernobyl accident (Bregante, 1989; Cockburn, 1989; Crouch, 1989; 

Daniels, 1998; Hardgrove, 1993; Lapidus, 1988; Mevedev & Chiesa, 1998; Miller, 1993; 

Sakwa, 1989; Weiner, 1993).  

Following Chernobyl, information was distributed to the press with little censorship, a practice 

“unprecedented in the USSR” (Tatu, 1991, p. 87). It was argued that this led to later issues 

such as drug abuse and prostitution being reported honestly and extensively in marked 

contrast to pre-Chernobyl practices (Bregante, 1989). McNair (1991) wrote that Chernobyl was 

the incident that “delivered a fatal blow to ‘Brezhnevian’ journalism, boosting the process of 

radical reform and restructuring of information policy which had begun one year earlier with the 

election of Mikhail Sergeyivich Gorbachev as General Secretary of the CPSU” (p. 3). 

Though there is agreement that a change took place, the nature of that change is contested. 

Describing this change, Miller (1993) wrote: 

The first reaction of the administration to Chernobyl’ was to impose a traditional 

cover-up. We know nothing of the high politics of the next eighteen days. Did 

Gorbachev or others take time to realise the seriousness of the accident and its 

implications, or was there a struggle about its public handling? (p. 67-8)  

It is the process of what happened within these eighteen days that divides the literature 

arguing Chernobyl acted as a glasnost catalyst into two streams of thought. While one claims 

that Chernobyl forced glasnost upon the Soviet leadership (Cockburn, 1993; Daniels, 1998; 

Weiner, 1999), the other contends that Chernobyl gave Gorbachev and other reformers within 

the party the opportunity to push through the reforms they already had planned (Martin, 1989; 

Piotrowski, 1993; Silver, 1987). Both camps agree though that at some point in Chernobyl 

coverage glasnost truly took hold.  

                                                           
6
 The newspaper correspondents were shortly followed by radio and television reporters as well. Medvedev and 

Chiesa (1989) further claimed that at this point a policy decision was made to restrict the power of the official 
censors such that real glasnost began.  
7
 Miller (1993) has claimed that from this point onwards Gorbachev was a changed politician and the event 

marked a significant turning point not only for glasnost, but the entire reform project.  



Dalhousie Journal of Interdisciplinary Management – Volume 9 – Spring 2013                       9  

Despite the above noted writers, Chernobyl’s relationship with glasnost is the subject of little 

scholarly attention. The majority of print on the subject appears within much larger works on 

either Gorbachev or glasnost more generally.8 When Chernobyl is mentioned, it is done so in 

order to illustrate some larger process rather than to evaluate it as a subject in its own right. 

Moreover, the majority of writing was published either immediately before or immediately after 

the dissolution of the Soviet Union and tends to be coloured by then current ideological 

imperatives. McNair’s (1991) introductory remarks are telling. He wrote that his 

book was written at a time of unprecedented change in the Soviet Union... On 

literally the last day of writing, the Brandenburg Gate was opened and 

President Ceausescu of Rumania fell from power. Keeping up with the changes 

has not been easy. As all who work in this field are aware, the Soviet Union 

currently represents, from an academic point of view, a ‘moving target.’(p. ix) 

With due respect to work completed during that period of immense transformation, a new 

interpretation is needed. All schools of thought within the literature are equally affected by 

misguided interpretations of glasnost. Aided by the passage of time and the softening of 

ideological imperatives, this paper proposes a reinterpretation of glasnost’ that reveals a 

fundamentally different relationship between it and Chernobyl.   

Reinterpretation: Glasnost’ as Firmly Rooted in Marxist-Leninism  

 

In order to accurately evaluate the interaction between glasnost’ and Chernobyl, it is 

imperative to first have an understanding of glasnost’ itself. This paper is not the first to 

suggest that existing literature has not properly grasped glasnost’. Identifying a key problem 

with Western interpretations of Gorbachev’s policies, Becker (2002) wrote that 

 

Gorbachev’s communications policy has traditionally been characterized with 

reference to the Russian word glasnost’. However, there has been confusion 

over the meaning of this word and its significance for the press. Western 

analysts... have been trapped by the difficulties of translating an abstract term 

(literally meaning voice-ness). (p. 39) 

                                                           
8
 With the exception of Young and Launer (1991), none have investigated the relation between Chernobyl 

coverage and glasnost reforms specifically. A number of articles have analyzed the Soviet media’s Chernobyl 

coverage as a topic in and of itself: Luke (1987) has written about how Chernobyl was ‘packaged’ within both the 

Eastern and Western blocs in order to keep nuclear programs moving forward. Friedman, Gorney, and Egolf 

(1987) have written about the lack of information on either radiation or exposure risk within media coverage of 

Chernobyl. Rubin (1987) has written on the official information policies which were followed at an institutional level 

by the Soviets and Metropolitan Edison, the owners of Three Mile Island (TMI), following the Chernobyl and TMI 

nuclear accidents. Young and Launer (1991) analyzed domestic Soviet media and came to similar conclusions as 

proposed herein on the need to recontextualize glasnost’. 



Glasnost v. Glasnost’                                                                                                                 10 

In addition to translational problems, Cohen claimed that Western journalists tended to ‘get 

Russia wrong’ (Baer, 2002). He based this claim on a 1996 survey which revealed that 

American correspondents to have imposed meaning on the Soviet Union by viewing it “through 

the prism of their own expectations and beliefs” (Baer, 2002, p. 503). 

The twin culprits of translation and a Western lens are responsible for the existing literature’s 

confusion between a glasnost that eventually resulted from Gorbachev’s policies and the 

glasnost’ the Soviet leader intended. While existing literature tends to evaluate glasnost based 

on information release and reliability, glasnost’ was never meant to bring about an entirely free 

press comparable to that of a Western democracy. Rather, glasnost’ was intended as a return 

to a pre-Stalin press system resembling the one established by Lenin. 

Gorbachev claimed that 

The main task of the press is to help the nation understand the ideas of 

restructuring, to mobilize the masses to struggle for successful implementation 

of party plans... We need glasnost’, criticism and self-criticism in order to 

implement major changes in all spheres of social life (Becker, 2002, p. 40). 

Gorbachev’s regime approved of controversy in the press. Becker (2002) argues, however, 

that the singular purpose of such “organized pseudo-controversies” was to increase popular 

support of reform policies. Problems in Soviet society were displayed only to sell change – “the 

utilitarian side of glasnost’” (p. 42-3). 

However, how encompassing was the utilitarian nature of reform? During the course of the 

reforms, Dejevsky (1989) asked this very question. 

The overriding question about glasnost’ is still: is it an end in itself, or is it 

merely a means to an end? Is its prime purpose to give the people of the Soviet 

Union access to more information because the leadership recognizes that as a 

good and necessary aim in itself, or is its main purpose to help Mr Gorbachev 

consolidate his authority, discredit his predecessors and his opponents, and 

improve his image in the Soviet Union and abroad? (p. 33) 

To this rhetorical question she answered, that “for the time being at least, glasnost’ in the 

Soviet press will mean exactly what Mr Gorbachev and the Communist Party leadership want it 

to mean: no more and no less” (Dejevsky, 1989, p. 39). 

And Gorbachev meant for there to be strict limits on glasnost’. Unlike glasnost as interpreted 

by Western observers, Gorbachev’s glasnost’ did not mean to create true (or Western-style) 

freedom of the press. Controversy and negative reporting were intended only in order to further 

the socialist cause. Commenting on the limitations of glasnost’, Gorbachev said he was 



Dalhousie Journal of Interdisciplinary Management – Volume 9 – Spring 2013                       11  

for glasnost’ without reservation or limitations, but for glasnost’ in the interests 

of socialism. To the question of whether glasnost’, criticism and democracy 

have limits we answer firmly: If glasnost’, criticism and democracy are in the 

interests of socialism and the interests of the people they have no limits! This is 

our criterion. (Dejevsky, 1989, p. 39) 

Despite the cleverly worded claim, there clearly were limits. In 1987, Gorbachev told editors 

that glasnost’ did not permit publication of anything. Rather, it was meant to “strengthen 

socialism and the spirit of our people” (Becker, 2002, p. 44). Criticism of shortcomings was 

acceptable only when it would not lead to “the undermining of socialism and socialist values” 

(Becker, 2002, p. 44). 

In fact, Gorbachev’s use of the media as “an instrument of restructuring” even caused him to 

believe that the Party’s role in directing the press would increase throughout the reform 

process (Becker, 2002, p. 45).  

The more active role of the press and masses in society engendered by the 

reforms and press liberalization did not mean that under glasnost’ the Party 

would give up its role in the press or otherwise as the ultimate arbiter of policy. 

It might allow for a relatively wider sphere of legitimate controversy, but it was 

still to determine where the boundaries of deviance lay. Diversity was always to 

be sanctioned in accordance with the priorities of the government. (Becker, 

2002, p. 44) 

If we accept the alternate interpretation of glasnost’ as provided by Becker, then Gorbachev’s 

reforms ought to be viewed as a return to the pre-Stalin press policies of Lenin, rather than 

either a departure from, or a completely new development in, Soviet press policies. 

Ebon (1987) argued during the reforms themselves, that Gorbachev was consistent with Lenin 

and Trotsky when it came to the press. Stalin altered the system and built in additional 

controls, but Gorbachev, according to Ebon (1987), was returning to Leninist basics. 

Gorbachev, in 1988, stated journalism was to “advance the ideas of restructuring, and affirm 

positive, progressive trends, and to overcome everything negative” (Becker, 2002, p. 45). This 

claim is ideologically consistent with those of Lenin. Glasnost’ was not a departure from, but 

rather a return to, socialist fundamentals. While Remington (1988) described the change by 

writing that under Gorbachev “the orchestra had begun performing in a new key” (p. 28), it is 

important that this key differed only from the one which immediately preceded it and was 

grounded firmly within traditional sources of socialist thought. While glasnost’ changed the 

orchestra’s key, it was no move towards atonality. 



Glasnost v. Glasnost’                                                                                                                 12 

 

Glasnost’ and Chernobyl 

 

Reinterpreting glasnost’ necessitates a new examination of its relationship with Chernobyl. 

Using glasnost’ as intended by Gorbachev, rather than glasnost as understood by Western 

observers, reveals a relation between it and Chernobyl that differs significantly from that 

described in existing literature. Based on this reinterpretation, Soviet media coverage of 

Chernobyl was neither, as the literature has suggested, a failure nor a turning point. Rather, 

the media’s Chernobyl coverage exemplified glasnost’ as was intended.  

Although this paper recognizes that at some later point Gorbachev’s reforms gained 

unanticipated momentum and moved beyond their intended reach (Young & Launer, 1991), 

and glasnost’ was replaced by a glasnost more in line with Western understandings of media 

independence, it was not during Chernobyl. Like most evolutions, the suggestion of any 

specific point of departure is artificial and the process by which glasnost’ transmogrified to 

glasnost was both complex and continual. Indeed, as has been suggested elsewhere, the 

emergence of glasnost was part of the immense change and many processes that led to the 

crumbling of the Soviet project more generally.  

Chernobyl, however, represented a point in time where glasnost’ operated exactly as 

Gorbachev intended. While failures were discussed in the press, their presentation was not 

only sanctioned by the leadership, but was used to support existing policies. In order to 

demonstrate this glasnost’ success, this paper will use Soviet Life’s Chernobyl coverage as a 

case study. The magazine followed official interpretation of Chernobyl flawlessly, providing 

support for government policies and exemplifying glasnost’ in action. 

 

Soviet Life Magazine 

 

In order to examine how Chernobyl was covered by Soviet Life, it is necessary to first provide 

context and introduce the magazine. Formerly published as The USSR, Soviet Life was the 

result of a bilateral, cross-cultural agreement between American and Soviet governments. 

While Soviet Life was published by the Soviet government and distributed in the USA, the 

American government published Amerika in the Soviet Union. Despite bearing the stamp of the 

Soviet Embassy in Washington, Soviet Life has been recognized as an “unofficial” publication 

of the Novosti press agency, itself an “unofficial” news agency of the Soviet government 

(Turpin, 1995). Officially, Novosti was a co-operative whose shares were owned by the Soviet 



Dalhousie Journal of Interdisciplinary Management – Volume 9 – Spring 2013                       13  

people (Gerol & Molyneux, 1988, p. 176). In practice, however, state control of Novosti made 

the Soviet Embassy seal entirely appropriate.9 

Soviet Life magazine presents an ideal source for this case study investigating the relation 

between glasnost’ and Chernobyl, as it is published in English. While other Soviet press 

publications are partially available in English translation, it is not possible to examine their 

Chernobyl coverage in its entirety. In contrast, it is possible to examine Soviet Life’s coverage 

from the onset of the disaster through the following year. The magazine’s close relationship 

with the Soviet government also makes it an ideal source within which to examine glasnost’ as 

it was intended by the party leadership. Although the American audience of Soviet Life was 

significantly different from that of the domestic press, this does not alter its effectiveness as a 

case study as Chernobyl coverage was consistent with that of the domestic press (Taylor, 

2007; Young & Lauder, 1991).  

Despite the unique nature of this publication, as a Soviet-printed English language magazine 

distributed in America, it has been the focus of little scholarly attention.  The website of 

Russian Life, the successor to Soviet Life published since the fall of the Soviet Union, includes 

a brief commentary on its history that incorporates a description of its predecessor publication. 

Within this account, Russian Life, now owned and published by a private American 

corporation, claims that while Soviet Life was never “a blatant red propaganda tool”, it 

nonetheless did “hew to the government line” (Russian Life, 2009).  

Turpin has written the sole work investigating Soviet Life and the effects of glasnost’/glasnost 

upon its content and argued that the magazine changed dramatically as a result of 

Gorbachev’s policies. In an in-depth study on the Soviet media’s foreign publications, 

specifically Soviet Life and the Moscow Daily News, Turpin (1995) contrasted the content and 

nature of Soviet Life during a two-year period under Brezhnev with a two-year period under 

Gorbachev. Through this analysis, Turpin (1995) concluded that over the first three decades of 

its publication, the purpose of Soviet Life, “to sanitize Soviet affairs and convince international 

readers, especially in the United States of America (USA), that the Soviet Union was a 

democracy” (p. 25), remained unchanged. 

However, the advent of Gorbachev’s media reforms provoked a dramatic change in content. 

Turpin (1995) quoted the magazine’s Washington-based editor, Sergei F. Ivanko, who in 1990 

said that Soviet Life’s purpose, “has always been to present the Soviet Union and its people to 

the American people ... now that perestroika and glasnost are in full swing, it is much easier for 

                                                           
9
  Ebon (1987) refers to Novosti as independent only in a most sarcastic manner. Hollander (1972) also disputed 

the unofficial nature of Novosti writing: “Officially, Novosti is a “public” news agency, while TASS is the 
government agency. In reality, the difference is one of purpose. TASS is the official state news agency as the 
term is understood in the West, while Novosti functions more as a public relations agency for the Soviet Union” (p. 
32). Gerol and Molyneux (1988) further alleges that Novosti was tied to the KGB and international correspondents 
were instrumental in the Soviet Union’s worldwide information gathering networks.  



Glasnost v. Glasnost’                                                                                                                 14 

us to present life in the Soviet Union as it is” (p. 25). Turpin (1995) concluded that Soviet Life 

had changed with Gorbachev’s reforms: 

Soviet Society was more realistically presented, no longer as a model society, 

but as one fraught with social, economic, and political problems. The United 

States no longer represented the evil capitalistic society. The policies of 

perestroika, democratizatsiya, and glasnost promoted radical changes in Soviet 

society: the content of Soviet Life showed these changes. (p. 76) 

As she was examining primarily the magazine’s content rather than the theories that 

underlay it, Turpin did not provide a definition or demonstrate an understanding of 

glasnost’ entirely in agreement with that used here, nor did she draw attention its 

manifestation within the publication. Nonetheless, her presentation of Soviet Life’s 

content supports the reinterpretation of glasnost’ presented herein.  

Turpin’s examination, however, used coverage that began two years after Chernobyl, 

and never commented on either Chernobyl or its relation to glasnost’. Thus, while 

Turpin’s investigation showed Soviet Life to have exemplified the goals of glasnost’, in 

order to demonstrate how, as Russian Life suggested, it hewed to the government line 

and fulfilled Gorbachev’s glasnost’ goals, this paper will examine Soviet Life’s Chernobyl 

coverage in close detail.   

Glasnost’, Chernobyl, and Soviet Life  

 

Like the domestic Soviet press, Soviet Life initially delayed reporting on Chernobyl.10 

The accident was not covered until after Gorbachev’s televised address had both 

legitimized Chernobyl as a news topic and established an official interpretation of the 

accident to be reported.  In order to demonstrate Soviet Life’s loyalty to this 

interpretation, we will begin by examining Gorbachev’s address and the Soviet 

leadership’s interpretation of the events. Next, Soviet Life’s coverage of Chernobyl 

during the year that followed the accident will be examined to demonstrate the 

magazine’s conformity to the official line and the glasnost’ principles that made it 

acceptable to report problems.  Finally, the magazine’s ‘one year later’ Chernobyl 

                                                           
10

 This blackout was maintained despite the fact that, by chance and coincidence, Soviet Life’s Chernobyl 
coverage embarrassingly predated the accident by two months. The magazine’s February edition contained a 
seven page section on the safety of nuclear power plants in the Soviet Union (Soviet Life, 1986a, p. 6-11). This 
section offered “a glimpse of life in a town next to a nuclear power plant”, “a town born of the atom”, Pripyat, and 
promised to “Explain how nuclear power related to the issues of resources, safety, pollution and weapons.” It was 
reported that the plant had emergency core cooling systems and could be shut down in a matter of seconds. 
Chief engineer, Nikolai Fomin was reported as saying that “even if the incredible should happen, the automatic 
control and safety systems would shut down the reactor.” After the accident, however, no mention of this report, 
or the claims made within it, was ever seen in the pages of Soviet Life. 



Dalhousie Journal of Interdisciplinary Management – Volume 9 – Spring 2013                       15  

update will be examined to demonstrate the magazine’s continued loyalty to official 

interpretation and glasnost’ principles. 

Setting the Stage: Gorbachev’s Televised Address  

 

Soviet Life commenced its Chernobyl coverage by publishing the text of Gorbachev’s 

May 14th television address in its June 1986 issue (Soviet Life, 1986c, p. 13).11 

Reprinted in its entirety, this address established official interpretation of the accident. 

While it recognized the disaster as tragic, official interpretation nonetheless presented a 

story of success. Presented in typical socialist realist manner, efforts to combat the 

accident’s effects were portrayed as indicative of the Soviet people’s heroism. Technical 

or critical accounts of how or why the accident occurred were conspicuously absent. 

The disaster’s magnitude was downplayed and Western media was attacked for 

sensational reporting. Attention was shifted away from the disaster itself, and directed 

towards the policy lessons that ought to be learned from it. 

Gorbachev’s address began by acknowledging that “a misfortune has befallen us – the 

accident at the Chernobyl Nuclear Power Plant” (Soviet Life, 1986d, p. 13). The misfortune 

instantly claimed the lives of two plant workers and later those of seven firefighters, while an 

additional 299 casualties had later been hospitalized for “radiation disease of varying degrees 

of gravity” (Soviet Life, 1986d, p. 13). Although Gorbachev acknowledged the tragedy of these 

consequences, Chernobyl was presented as a success. The disaster provided the opportunity 

for the state and its people to triumphantly overcome adversity. According to the address, the 

almost three hundred hospitalized responders, for instance, were being given “every possible 

treatment” and the Soviet Government would ensure the care of the deceased persons’ 

families and loved ones (Soviet Life, 1986d, p. 13). In order to “limit the scale of the accident”, 

many were reportedly taking part in unspecified “vigorous work”, Pripyat was “evacuated in a 

matter of hours”, and the politburo12 and government commission were working around the 

clock (Soviet Life, 1986d, p. 13). According to Gorbachev, Chernobyl precipitated a successful 

Union-wide effort in which, “the scientific, technical and economic potential of the entire 

country has been put to use” (Soviet Life, 1986d, p. 13).  

                                                           
11

 Although the text of a May address appearing in June may seem like a large delay in reporting, this was 
consistent with Soviet Life’s other reports, which were typically delayed by two months. A statement by 
Gorbachev on the elimination of nuclear weapons made in January, for instance, appeared in the March issue 
(Soviet Life, 1986b, p. 2-3). Gorbachev’s comments at the 27

th
 Congress of the CPSU in February likewise 

appeared in the May issue (Soviet Life, 1986c, p. 3-4). 
12

 The politburo was the functional executive of the Communist Party and while different in several key respects 
including their being a party as opposed to government body (though politburo members held many key 
government positions and the lines between party and government were more theoretical than functional) acted 
similar to Cabinet in a Westminster governance structure. Functionally the politburo was responsible for key policy 
decisions. 



Glasnost v. Glasnost’                                                                                                                 16 

The triumphal success story provided by Gorbachev did not in any way, however, comment on 

either the nature of the accident or any of its potential causes. The following selection was 

typical; “Despite the entire gravity of what happened, the damage turned out to be limited” 

(Soviet Life, 1986d, p. 13). This statement, although acknowledging Chernobyl’s severity, 

neglected to inform the reader how it occurred. Damage was described only as “limited”.  

The official interpretation of events included descriptions of a villainous Western media 

establishment. In his address, Gorbachev ferociously attacked the way Chernobyl had been 

dealt with by the “governments, political figures and mass media in certain NATO countries” 

(Soviet Life, 1986d, p. 13). He alleged that these groups had “launched an unrestricted anti-

Soviet campaign” in order to “defame” the Soviet Union and its foreign policy (Soviet Life, 

1986d, p. 13). Specifically, the attacks were said to be motivated by attempts “to lessen the 

impact of Soviet proposals for the termination of nuclear tests and for the elimination of nuclear 

weapons” (Soviet Life, 1986d, p. 13). In this manner, Gorbachev not only criticized the 

Western media, but redirected focus from the accident to implications for a pre-existing 

foreign-policy initiative. 

This theme would become fundamental to the official interpretation of Chernobyl. In his 

televised address, Gorbachev transformed the internationally embarrassing domestic 

catastrophe into a vindication of international foreign policy aims.  

We realize that it is another sound of the tocsin, another grim warning that the 

nuclear era necessitates a new political thinking and a new policy... It should 

not be forgotten that in our world, where everything is interrelated, there exist, 

alongside problems of atoms for peace, also problems of atoms for war. This is 

the main thing now. The accident at Chernobyl showed again what an abyss 

will open if nuclear war befalls humankind. For inherent in the nuclear arsenal 

stockpiles are thousands upon thousands of disasters far more terrible than the 

one at Chernobyl (Soviet Life, 1986d, p. 13). 

Gorbachev directed focus away from domestic and civilian nuclear power. Although the two 

problems may have been related, “the main thing now” was international policy on military 

arms control.  

Gorbachev not only spoke of the need for international agreement, but also acted in order to 

demonstrate the Soviet Union’s support for nuclear arms control. Specifically, within his 

Chernobyl address, Gorbachev announced; 

the Soviet Government, having considered all circumstances connected with 

the security of its people and all of humanity, has decided to extend its 

unilateral moratorium on nuclear tests through August 6 of this year, that is, the 

date on which more than 40 years ago the first atomic bomb was dropped on 



Dalhousie Journal of Interdisciplinary Management – Volume 9 – Spring 2013                       17  

the Japanese city of Hiroshima, as a result of which hundreds of thousands of 

people perished (Soviet Life, 1986d, p. 13). 

In doing so, not only was the Soviet Union presented in a favourable light, but by referencing 

Hiroshima, Gorbachev alluded to the fact that while the Soviet Union accidentally caused the 

Chernobyl explosion, the United States had intentionally caused the Hiroshima explosion. To 

end his address, Gorbachev announced: “I confirm my proposal to President Reagan to meet 

without delay and to agree on a ban on nuclear testing” (Soviet Life, 1986d, p. 13).  

Within his televised address, Gorbachev established the officially sanctioned interpretation of 

Chernobyl, which described the disaster as tragic and presented it, in typical socialist realist 

fashion, as a story of Soviet triumph. Technical or critical appraisals were excluded and 

Western media was lambasted for inaccuracies and speculation. Most importantly, Chernobyl 

was presented as justification for Soviet efforts at disarmament. 

  

Towing the Line: Soviet Life Articles  

 

The Chernobyl coverage that followed in Soviet Life remained in lockstep with Gorbachev’s 

official interpretation. In order to demonstrate this adherence, the entirety of the magazine’s 

Chernobyl coverage, mostly from the August and September issues, is examined. The August 

issue contained an article that focused on the press conference held by American doctor 

Robert Gale, describing his efforts to assist the victims of Chernobyl. The September issue 

included a twelve page special section on Chernobyl containing numerous articles focusing on 

the Soviet test ban, the accident, the evacuations, and the cleanup. 

 

The investigation into these articles is organized thematically and illustrates their loyalty to 

Gorbachev’s interpretation of the accident. Consistent with the official version, while Soviet Life 

recognized that the accident had been tragic, Soviet heroics and success stories from the 

cleanup were emphasized. Critical or technical accounts were absent. Soviet Life downplayed 

the disaster’s significance and lambasted reports of Western media. Consistent with 

Gorbachev’s address, the issue allocated the most column space was continuance of the test 

moratorium and nuclear détente.  

 

The loyal mirroring of Gorbachev’s account within Soviet Life alone signified a glasnost’ 

success. Rather than being concealed, as would likely have been the case under former 

leaders and press policies, Chernobyl was openly discussed, but only in ways consistent with 

the official narrative and only in furtherance of the socialist cause. Such reporting was 

consistent with the goals of glasnost’. 

 



Glasnost v. Glasnost’                                                                                                                 18 

Chernobyl was not hidden from Soviet Life readers. The magazine echoed Gorbachev’s 

acknowledgement that two people died “at the moment of the accident” and another three 

hundred were affected by radiation (Soviet Life, 1986f, p. 34). The tragedy was said to be 

“torture” for attending doctors (Soviet Life, 1986f, p. 38). Such torture, however, was not 

without benefit as the accident’s aftermath provided a unique educational opportunity for 

Soviet medical workers (Soviet Life, 1986f, p. 38). Doctors were provided a once-in-a-lifetime 

opportunity to gain first-hand experience with radiation sickness, a subject previously limited to 

textbooks.  

Furthermore, the accident showcased the triumphant success of the Soviet health care 

system. Soviet Life reported that doctors, “when they faced the real and imagined 

consequences of the accident... had to quickly mobilize all resources and reorganize all work” 

(Soviet Life, 1986f, p. 36). Not only was the reorganization presented as a success consistent 

with Gorbachev’s official interpretation, but it exemplified the rationale for reporting problems 

under glasnost’ reforms. Problems were legitimate press material as long as their presentation 

illustrated triumphant conquering of the problem by Soviet workers - here, health care workers.  

Soviet Life not only reported the success of heath care mobilization and reorganization, but 

also the successes of treatment. An article on Dr. Robert Gale, an American bone marrow 

specialist who travelled to Moscow to treat the most heavily radiated patients, emphasized the 

incredible accomplishments of the doctors – both American and Soviet. The magazine 

reported Gale’s acknowledgment that, “the high level of specialized equipment already in the 

Moscow clinic made it possible to perform complicated surgeries within a short period of time 

and to successfully treat serious cases of contamination” (Soviet Life, 1986e, p. 2).  

Despite the casualties it caused, Chernobyl was reported as a success story for Soviet 

technology and medicine. Furthermore, the focus of reporting was wholly consistent with 

purpose of news media under glasnost’. Gale’s actions were highlighted to support a Soviet 

policy aim. His ability to overcome political concerns and differences with the Soviet Union and 

display compassion that transcended national borders to aid those in need was important 

news at a time when Gorbachev was pursuing a policy of international cooperation and 

détente. 

Like the coverage of the doctors, Soviet Life portrayed first responders to have been 

triumphant. The magazine’s reports were embedded with socialist realist descriptions of how 

despite having occurred shortly before one thirty in the morning, “by 5:00 the fire was 

extinguished” (Soviet Life, 1986f, p. 34). Like Gorbachev’s address, Soviet Life recognized the 

tragic nature of the accident, but emphasized the Soviet heroism of the response. 

While heroism was heralded, the accident’s origin was overlooked – had it been reported, the 

triumphal motif would have been more difficult to maintain. Lockstep with official interpretation, 

technical or critical accounts of the accident were absent from Soviet Life. In fact, an article in 



Dalhousie Journal of Interdisciplinary Management – Volume 9 – Spring 2013                       19  

the magazine’s September issue opened with, “ ‘Blind chance sweeps the world along’ of the 

41 operational reactors in the Soviet Union, chance chose one of the newest, which went into 

service in 1983” (Soviet Life, 1986f, p. 34). While the accident was certainly improbable, it was 

in no way a natural result of “blind chance”. 

Furthermore, the brief description that was published omitted key causal information. 

On the night of April 25-26, during the routine shutdown of one of the four 

reactors at the Chernobyl Nuclear Power Plant (about 130 kilometres north of 

Kiev, the Ukrainian capital), the reactor’s power suddenly increased. Significant 

release of steam and the subsequent reaction created hydrogen gas, which 

exploded, and a fire. (Soviet Life, 1986f, p. 34)  

Nowhere was any mention made of the test that had taken place and directly caused the 

explosion. According to Soviet Life’s presentation, the power had increased suddenly without 

any explanation. The steam release and the subsequent hydrogen explosion were likewise 

unexplained. 

As in Gorbachev’s address, Soviet Life’s coverage was void of technical or critical explanation 

of the accident. Rather, the accident and its consequences were presented as “unlikely”, 

“almost impossible”, and something “no one could have predicted” (Soviet Life, 1986f, p. 35). 

Glasnost’, as espoused by Gorbachev – and Lenin before him – was not about exposing truth 

for its own sake. Criticism was a tool appropriate for use only in the pursuit of policy goals. In 

the absence of a policy goal, critical investigation was omitted. 

Like Gorbachev’s , which address that claimed damage was “limited”, Soviet Life’s 

presentation of Chernobyl downplayed the disaster’s magnitude. Chernobyl was compared to 

prior nuclear accidents in the United States and Britain to make it seem more commonplace. 

Furthermore, the construction of these comparisons made it appear as if Chernobyl had been, 

in some respects, less drastic or better managed. 

The manner in which Chernobyl was compared to Britain’s Windscale accident is revealing.  

Soviet Life reported that the Chernobyl fire had been extinguished by five o’clock in the 

morning, two had died during the accident itself, “some” later, and about 300 were hospitalized 

with radiation sickness. A “similar” fire at Windscale, however, “had raged for 12 hours, and the 

radiation leak had caused about 260 cases of thyroid gland cancer, 13 of which resulted in 

death” (Soviet Life, 1986f, p. 34). Although the presentation suggests otherwise, the magnitude 

of disaster at Windscale, while serious, was not comparable to Chernobyl. The opposite 

illusion was created by comparing duration rather than magnitude of fires, and through the 

oblique reporting of death tolls. While Soviet Life attributed 13 deaths to Windscale, “some” 

were a result of Chernobyl despite the fact that by that point 29 deaths had been officially 

attributed to radiation sickness from Chernobyl (Marples, 1988, p. 34). 



Glasnost v. Glasnost’                                                                                                                 20 

Soviet Life similarly compared information disclosure policies of the American Three Mile 

Island (TMI) meltdown and Chernobyl. 

U.S. experts know from the experience of the Three Mile Island Nuclear Plant 

accident how difficult it is to ascertain the cause of such incidents. The 

International Atomic Energy Agency (IAEA) received information about the 

Three Mile Island accident almost two months later. The IAEA and the 

governments of other countries received information about what happened at 

Chernobyl on April 28. (Soviet Life, 1986f, p. 34)  

The two accidents, however, are largely incomparable as the amount and type of radiation, as 

well as the scale of the accidents and their cleanup efforts, differed immensely. Left unsaid 

was that unlike Chernobyl, TMI did not send a radioactive plume across international borders, 

thus reducing the role of the IAEA. Furthermore, while the IAEA may not have been notified of 

TMI immediately, news of the accident was broadcast on a local radio station a mere four and 

a half hours after it occurred and the story appeared on national news wires within five hours – 

a stark contrast to the initial media blackout following Chernobyl (Rubin, 1987, p. 42). 

Soviet Life downplayed Chernobyl through comparisons designed both to make it seem less 

extraordinary and to showcase the Soviet state’s superior handling of the accident. Yet these 

comparisons, and the ways in which Soviet Life made them, are problematic. For a number of 

reasons, including, but not limited to, those mentioned above, Chernobyl is simply not 

comparable to either Windscale or TMI. Like Gorbachev’s speech, and consistent with 

glasnost’, the twin purposes of comparison were to downplay the disaster and showcase 

Soviet triumph. 

Just as Gorbachev’s address vilified Western media’s Chernobyl reporting, so too, did Soviet 

Life. In its report on Dr. Gale’s Moscow press conference, the magazine reported many of the 

questions asked to have been “bred by the lies that some members of the Western media had 

been feeding their readers and listeners during these disquieting days” (Soviet Life, 1986e, p. 

3). The magazine alleged Western media to have exploited Chernobyl as an opportunity to 

discredit the Soviet Union. This critique was consistent both with Gorbachev’s speech and the 

press principles of glasnost’. Allegations of Western alteration were ironic, given the way both 

Gorbachev’s address and Soviet Life altered the focus of the Chernobyl coverage from nuclear 

power explosion to international arms race and nuclear détente. 

Following Gorbachev’s lead, Soviet Life’s Chernobyl coverage transformed an internationally 

embarrassing domestic catastrophe into a justification for existing policy aims. The magazine 

quoted Dr. Gale as lending support to Gorbachev’s position. 

The most important lesson of the accident at Chernobyl, according to the 

American doctor, is that it demonstrated that science and medicine have no 

national boundaries. “One thing that the events of the past few weeks clearly 



Dalhousie Journal of Interdisciplinary Management – Volume 9 – Spring 2013                       21  

show is how limited is the possibility of reacting to nuclear catastrophes. If 

anyone believes that quick medical aid could be given during a nuclear war, it is 

regrettably out of the question. (Soviet Life, 1986e, p. 2) 

Gale’s Soviet counterpart, Dr. Vorobyov, was also quoted as supporting this position, adding 

that the accident demonstrated the vital need for international cooperation (Soviet Life, 1986e, 

p. 3). Although these certainly were the opinions of Dr. Gale, as he has restated them 

elsewhere (Gale and Hauser, 1988), Soviet Life included them in its coverage only because 

they lent support to the official narrative. The accident proved nuclear war was possible and 

Soviet efforts to reduce nuclear stockpiles and nuclear testing were righteous. 

The twelve page Chernobyl section in Soviet Life’s September issue opened with a two page 

timeline that detailed “The Year of Taming the Uncontrolled Atom” (Soviet Life, 1986f, p. 30-

31). The timeline revealed the extent to which focus had shifted from accident to arms. Of the 

eleven entries on the timeline, only one mentioned Chernobyl. The first nine chronicled 

Gorbachev’s efforts towards disarmament. The tenth entry, which finally mentioned Chernobyl, 

was dated May 14th rather than April 26th. While the accident occurred in April, it was May 14th 

that Gorbachev addressed the nation “in connection with the Chernobyl accident” (Soviet Life, 

1986f, p. 30-31). The timeline reprinted the following excerpt of Gorbachev’s address. 

Now that attention to nuclear problems has increased, the Soviet Government, 

having weighed all circumstances connected with the security of its people and 

all of humanity, has decided to extend its unilateral moratorium on nuclear 

explosions through August 6 of this year. (Soviet Life, 1986f, p. 30-31) 

The timeline addressed the accident exclusively as justification for disarmament. The focus 

shift embedded in Gorbachev’s address and the official interpretation of the accident was 

supported entirely by Soviet Life’s atom taming timeline.  

The timeline was followed by a dense two-page article on the test moratorium within which 

Chernobyl was only briefly covered. After explaining the nuclear weapons ban and its history in 

great detail, the article quickly and curtly explained the lessons of Chernobyl. 

The accident at the Chernobyl Nuclear Power Plant was a new, serious 

warning to everyone. It showed how dangerous nuclear energy can become if it 

gets out of control. But in spite of the importance of the problems involved in 

the peaceful uses of nuclear power, the problem of its military use is much 

more important in our interdependent world. A nuclear accident like the one at 

Chernobyl is nothing like a nuclear war. True, there is a need to arrange 

effective international cooperation in the peaceful uses of nuclear power, but 

first of all we must redouble our efforts to stop nuclear testing and ban nuclear 



Glasnost v. Glasnost’                                                                                                                 22 

weapons. This is the conclusion that has been drawn in the Soviet Union. 

(Soviet Life, 1986f, p. 33) 

Military use of the atom was portrayed as much more important, or dangerous, than civilian to 

shift reader focus from the civilian disaster to policies of military detente.   

After quoting a section of Gorbachev’s television address, the article proceeded to cite a 

number of Western scholars and politicians who supported Gorbachev’s policies. For instance, 

Dr. Bernard Lown, co-chairman of International Physicians for the Prevention of Nuclear War, 

an organization which united doctors from over forty countries, called the test moratorium “an 

unprecedented act of statesmanship” (Soviet Life, 1986f, p. 33). US Congressman Edward 

Markey, and British Member of Parliament Denis Healy, were also quoted as supporting 

Gorbachev’s test ban (Soviet Life, 1986f, p. 33). According to Soviet Life, it had been more 

than a year since the Soviet Union had conducted any tests, as the USSR “rose above 

national considerations, tactical considerations and differences and disputes” to strive towards 

much more important goal – “peace and a secure future” (Soviet Life, 1986f, p. 33). 

Soviet Life’s test moratorium article concluded that, 

Having accepted the challenge of the atom that had gotten out of control and 

having limited the Chernobyl accident to a minimum, the Soviet Union was now 

even more determined to prevent a global nuclear catastrophe. In spite of the 

effectiveness of the measures to control the after effects of the Chernobyl 

disaster, we saw clearly that nothing could eliminate the after effects of a 

catastrophe that would be a thousand times more destructive. The accident 

was behind us, but its lesson remained: Humankind has set in motion truly 

fantastic forces that must be kept securely in check. (Soviet Life, 1986f, p. 33) 

The success of the Soviet response did not change the need for disarmament – the world 

needed to reduce its nuclear arsenal.  

Throughout Soviet Life’s coverage, readers were redirected from Chernobyl to nuclear arms. 

Not only did this obedience to official interpretation embody a glasnost’ success, but the way it 

was reported did so as well. Throughout Chernobyl coverage, the problem was presented as 

justification for policy reform; such reporting was consistent with the limitations of glasnost’ as 

Gorbachev intended. Publication of problems and criticism was acceptable when used to 

further Soviet goals. 

Soviet Life faithfully adhered to the official interpretation established by Gorbachev’s address 

throughout its coverage of Chernobyl. Although tragedy was acknowledged, the heroism and 

triumph of the Soviet state was emphasized. Critical or technical accounts were absent, the 

significance of the accident was downplayed, and the focus was shifted towards policy. There 

were only two ways in which Soviet Life’s coverage of Chernobyl differed from Gorbachev’s 



Dalhousie Journal of Interdisciplinary Management – Volume 9 – Spring 2013                       23  

address. While the factual accuracy of Gorbachev’s address is corroborated by later 

documentary accounts, the magazine made a number of false claims and included quotes and 

content designed to mislead readers. Interestingly, the use of both tactics was done in 

furtherance of the official interpretation.  

The magazine’s coverage of the accident’s liquidation, for instance, claimed no civilians were 

taken with radiation sickness (Soviet Life, 1986e). While this claim facilitated the socialist 

realist transformation of tragedy into triumph through the implication that the accident had been 

successfully contained, it was categorically false. Firsthand accounts have documented that 

local residents were indeed affected by radiation sickness and some died as a result.13 

The article about Dr. Gale contained similarly erroneous claims regarding radiation sickness. 

As previously mentioned, Soviet Life portrayed treating victims as a unique opportunity for 

doctors to deal with an illness they had previously only known theoretically. According to both 

Dr. Gale and Grigori Medvedev, however, this was not the first time Soviet doctors had seen 

such exposure. Dr. Gale noted how the Soviet doctors had a familiarity with radiation burns 

that was indicative of “obvious” pre-Chernobyl experience in treating them (Gale and Hauser, 

1988, p. 56). Moreover, Medvedev had been treated in Moscow Hospital No. 6 in the early 

seventies for radiation sickness, during which time he was in the radiation wing with many 

other patients. Some of the patients suffered from the same symptoms and high doses as the 

Chernobyl first responders, some of whom did not survive (Medvedev, 1989). 

In addition, Soviet Life reported that work in high radiation fields was undertaken almost 

entirely by robots (Soviet Life, 1986f, p. 36). This also has been countered by several firsthand 

accounts (Taylor, 2009). Although in this respect Soviet Life’s reporting departed from 

Gorbachev’s address, it did so not in purpose, but in content. Although these claims were 

false, they were made in an attempt to uphold the official Chernobyl narrative. 

 Another departure from the official narrative was Soviet Life’s inclusion of misleading quotes 

from Western sources. The same article that blamed Chernobyl on “blind chance” cited the 

New York Times as reporting that Chernobyl had been equipped with all of the latest safety 

systems (Soviet Life, 1986f, p. 35). While the Times was referenced to add credibility to the 

claims, the article in Soviet Life neglected to mention that these safety systems had been 

disabled and overridden in order to complete the voltage regulator test. 

In a similar manner, Soviet Life quoted an American source to claim that Chernobyl was 

equipped with an outer containment shell. Western media had been critical of Chernobyl not 

being equipped with such an outer containment structure – the large concrete shell typical of 

                                                           
13

 Some local fishermen were on the water at the time of the explosion and received extremely high doses. Like 
the first responders, they were subsequently taken to Moscow to receive treatment for radiation sickness. Some 
survived while others did not (Chernousenko, 1991, p. 4; Medvedev, 1989, p. 86-87). 



Glasnost v. Glasnost’                                                                                                                 24 

Western reactors. The magazine countered this, however, by quoting an American nuclear 

scientist, Dr. Edwin Zebroski, who 

attested that the Chernobyl reactor had been inside a massive dome 200 feet 

long, 70 feet high and 70 feet wide. Zebroski had visited Soviet reactors and 

analyzed the design drawings. Assessing the sturdiness of the protective 

structure, he said that it had steel walls 1-2 feet thick, reinforced with concrete 

walls 6-8 feet thick. (Soviet Life, 1986f, p. 35) 

Although it is unclear what containment Zebroski was describing, the sheer size of the 

Chernobyl plant makes it impossible for him to have been referring to an outer containment 

structure that pictures accompanying the article clearly show Chernobyl to have been lacking. 

While this would be immediately obvious to an expert, it would likely be lost on the average 

reader. It appears that Soviet Life intentionally misconstrued information in order to uphold the 

officially established narrative which maintained Chernobyl’s safety. 

Throughout both Gorbachev’s address and Soviet Life’s press coverage, Chernobyl, although 

tragic, was presented as a Soviet success story which justified current policy goals. Both the 

magazine and the address downplayed the accident’s significance while attacking the Western 

media for its insensitive and anti-Soviet reporting. Most importantly, the issue was 

transmogrified from one of domestic nuclear power into one of nuclear disarmament. 

Following the September and August issues of Soviet Life, Chernobyl coverage largely 

disappeared from the magazine’s pages. The few times it appeared, it did so in association 

with the issue of nuclear disarmament. In the November issue, for instance, a reprinted 

Gorbachev speech claimed that both Chernobyl and NASA’s Challenger accident illustrated 

the immense threat humans posed to themselves.  

They were a brutal reminder that people are just beginning to master the 

fantastically potent forces they have themselves created, that they are only 

learning to make these forces serve progress. These events were a lesson in 

what would happen if nuclear weapons were used. (Soviet Life, 1986g, p. 1) 

While limited, Chernobyl’s continued existence in Soviet Life was, as in Gorbachev’s initial 

television address, inexorably linked to the issue of nuclear armaments. 



Dalhousie Journal of Interdisciplinary Management – Volume 9 – Spring 2013                       25  

 

Canonization of the Official Interpretation: Chernobyl One Year Later14  

 

The May 1987 issue of Soviet Life revived Chernobyl coverage with a one-page special report. 

The special report consisted of a question and answer interview between correspondent Pavel 

Antonov and Soviet scientist Victor Sidorenko (Soviet Life, 1987, p. 7). Throughout the 

interview, the official line established during Gorbachev’s television address the prior May was 

upheld with only one deviation. When questioned about the accident itself, Sidorenko replied 

that while it had been the result of many factors, chief amongst them was “the irresponsibility, 

negligence, incompetence and technological indiscipline of the operating staff”, who had run 

“an experiment in criminal violation of procedural rules” (Soviet Life, 1987, p. 7). Although this 

pointed accusation deviated significantly from both Soviet Life’s prior coverage and 

Gorbachev’s televised address, it was no deviation from the official narrative – the narrative 

had evolved in the intervening months. The Politburo’s government commission on Chernobyl 

had officially laid blame on the operators, and Pravda reported this commission’s findings in 

July (Current Digest of the Soviet Press, 1986).15 Soviet Life then proceeded to explain the 

nature of the experiment which, like the blame, was now included in the official interpretation. 

While Soviet Life’s coverage would indeed be representative of a monumental failure were it to 

be evaluated based on traditional Western interpretations of glasnost, when examined through 

the lens of glasnost’ as Gorbachev had intended, the magazine’s coverage is revealed to be a 

shining success. Soviet Life not only presented Chernobyl in agreement with the officially 

established interpretation, but consistent with the principles glasnost’ established for reporting 

Soviet problems. The Soviet system was presented as triumphing over the disaster, while the 

Western media was portrayed as opportunistically misrepresenting the situation. Moreover, the 

one-year post Chernobyl interview again used the catastrophe to support policy – the 

continuation of the test moratorium and gradual nuclear disarmament. 

Soviet Life not unique 

 

Although the rationale for the examination of Soviet Life’s Chernobyl coverage has been 

articulated, it is important to note consistency with domestic media. Previous examination of 

Chernobyl coverage in the domestic press revealed reporting consistent with Soviet Life 

(Taylor, 2009). Young and Laudner’s (1991) investigation of Chernobyl coverage in Pravda, 

                                                           
14

 Referring to this solidification of the official interpretation as canonization is to borrow from Young and Launer 
(1991) who have argued that Soviet information dissemination through the domestic media, both prior to and after 
Chernobyl, followed a six stage process – the sixth and final stage being “the rhetorical reconstruction… and 
canonization of the official interpretation” (p. 105). The six stage analysis was not used elsewhere in this 
investigation, but like the domestic press they studied, Chernobyl coverage in Soviet Life is consistent with their 
model.  
15

 Although at first glance it is curious that a change in the official narrative in July would not have been reflected 
in Soviet Life’s August and September issues, this is consistent with Soviet Life’s typical delay of about two 
months. Furthermore, the findings were published late in July – the 20

th
. 



Glasnost v. Glasnost’                                                                                                                 26 

Izvestia, and Pravda Ukrainy revealed similar consistency. Like Soviet Life, the domestic press 

took tragedy and, in typical socialist realist fashion, transformed it into triumph. Western media 

was similarly brandished for poor reporting, and Soviet reporting hewed to the official narrative. 

The incident was transformed from domestic disaster to salient example of the need for 

international arms agreements. Although the test moratorium featured less prominently in the 

domestic press than it had in Soviet Life, the disaster was used to provide justification for other 

policy changes, particularly after the official inquiry established a guilty party whose example 

was to be avoided. Although the domestic press later questioned the disaster’s handling, 

coverage remained consistent with the goals of glasnost’ – both the regime and socialist 

values were supported without question. The period during which glasnost’ operated exactly as 

Gorbachev intended would not last long, but continued throughout Chernobyl and its cleanup. 

Continual Evolution: Glasnost’ becomes Glasnost 

 

Despite the success of glasnost’ when examined in relation to Chernobyl’s reporting, 

Gorbachev’s reforms did not proceed as intended. With time, and for a variety of reasons, 

Gorbachev’s glasnost’ evolved into glasnost as it has traditionally been understood in the 

West. During the late eighties, the press Gorbachev attempted to revivify rebuked his ideas 

and went beyond the limits of glasnost’. The complex and multifaceted reasons for this are well 

beyond the scope of this investigation. Nonetheless, to contextualize glasnost’ at the time of 

Chernobyl and to vindicate the existing literature’s misinterpretation, a brief outline of the 

evolution to glasnost is provided below.   

In the Soviet Union, the Gorbachev leadership took a calculated risk. It believed 

that a liberalized press could be used to support its reform programme and to 

help revitalize socialism. At the same time, it believed that the process could be 

controlled and limited. In the final instance it lost its wager. Forces outside its 

control took over the liberalization process and pushed change in the Soviet 

policy and in the press beyond the boundaries which anyone had imagined. 

(Becker, 2002, p. 37) 

While a few glasnost’ successes followed Chernobyl, thereafter the press increasingly began 

to defy Gorbachev and move beyond the limitations his reforms had intended.16 By the time 

the Soviet Union began its collapse, the press had questioned the nature of Gorbachev’s 

reforms themselves and instead identified the Western media as its model (Dejevsky, 1989; 

Becker, 2002). 

In addition to events within the media establishment, the Soviet public was not particularly 

receptive to glasnost’ inspired media. Though glasnost’ was intended to revivify the press, 
                                                           
16

 Dejevsky (1989) claims not only that Chernobyl was a glasnost failure, but also that it was followed by a 
number of similar failures – reporting on plane crashes, a rail accident, and a high jacking; – given this paper’s 
proposed reinterpretation, however, these too may be seen as glasnost’ successes. 



Dalhousie Journal of Interdisciplinary Management – Volume 9 – Spring 2013                       27  

reader response to the ‘new’ media was less than enthusiastic. When asked about his reaction 

to glasnost’, one Russian replied that he had originally been 

blown away! It was as if the floodgates were thrown open, and at first we 

accepted, we believed everything that we heard. But it gradually became clear 

that much of what was being said was a bunch of nonsense... Back then it was 

looked upon as a breath of fresh air. People read everything and believed 

everything... It was as if glasnost were indeed for real. There was a particular 

naïveté during the first year or maybe two when I believed all of it, that is, all of 

the literature... now I trust only certain publications. (Raleigh, 2006, p. 150-51) 

Although glasnost’ intended to mobilize the populace in support of the socialist cause, at least 

some Soviet citizens were less than impressed with its results. 

Gorbachev’s glasnost’ took on a life of its own and gradually evolved into glasnost. This 

transformation was significant not only in its challenge to Gorbachev’s reform agenda, but as a 

threat to the stability of his leadership and to the unity of the Soviet state. It is important to 

resist the impulse to oversimplify the process and anachronistically evaluate Soviet events 

based on the resultant glasnost, rather than based on the glasnost’ that was envisaged. A 

recognition of the changing character of glasnost’/glasnost will lead to better understanding of 

not only Chernobyl but also the entire Gorbachev era.  

Conclusions 

 

The early morning explosions at Chernobyl on April 26th “reveal[ed] more about the Soviet 

Union than the hazards of nuclear power” (Luke, 1987, p. 353). As the Kursk explosion later 

tested Vladimir Putin, Chernobyl tested Gorbachev’s leadership early in his rule. Like Putin, 

Gorbachev was faced with the decision of whether to break with tradition or retrench and 

employ an approach consistent with his predecessors. 

Based on a reinterpretation of glasnost’, this paper posits that Gorbachev’s Chernobyl 

response constituted a significant break with the press policies of his immediate predecessors. 

The break, however, was not as revolutionary as some of the existing literature has suggested. 

This paper’s definition of glasnost’ reveals the break to have been firmly rooted in Marxist-

Leninist thought and consistent with Lenin’s own press policies. Though a reformer, 

Gorbachev remained a Party member and lifelong Communist. Despite the fact that his rule 

ended with, and his reforms may have aided or caused, the collapse of the Soviet Union, 

Gorbachev was a devoted socialist and wholeheartedly believed in the Soviet system and 

state. His reforms were intended to strengthen, not hasten, the demise of the Soviet state. 

Analysis of Soviet Life content illustrates how the magazine did loyally “hew to the government 

line” (Russian Life, 2009). Rather than interpreting the magazine’s Chernobyl coverage as a 



Glasnost v. Glasnost’                                                                                                                 28 

glasnost failure, the coverage should be seen as a glasnost’ success. In Soviet Life, Chernobyl 

was presented entirely in agreement with official interpretation. The disaster was portrayed as 

a triumph of the Soviet people and system. Furthermore, the nuclear accident and its 

consequences supported Gorbachev’s policy goal of nuclear détente and disarmament. 

Although Soviet Life provided an ideal sample for this investigation, its presentation of 

Chernobyl was not unique, but rather representative of that within the Soviet domestic press. 

In light of the more nuanced reinterpretation of glasnost’ proposed herein, this paper disputes 

the conclusions drawn by much of the existing literature. It is paramount that those evaluating 

the success or failure of a policy not let the lens of their own personal experience and cultural 

norms interfere with analysis of their subjects. Key to the glasnost’ and Chernobyl 

reinterpretation proposed herein is the fundamental importance of understanding the subject of 

evaluation and using the appropriate metrics – in this case being careful to avoid measuring 

the Soviet press against the standards of a liberal democratic or Western press system. As 

Tatu (1991) has claimed, the Soviet media simply “cannot be compared to conditions in the 

West... where the most reactionary country is infinitely more “transparent” than the Soviet 

Union” (p. 86). Rather, like any subject, examinations of the Soviet Union must be examined 

within its own context and on its own terms. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Dalhousie Journal of Interdisciplinary Management – Volume 9 – Spring 2013                       29  

References 

 

Alexievich, S. (2006). Voices From Chernobyl: The oral history of a nuclear disaster (K. 
Gessen, Trans). New York, NY: Picador. 

Baer, B.J. (2002). Russian gays/Western gaze: Mapping (homo)sexual desire in Post-Soviet 
Russia. GLQ: A Journal of Lesbian and Gay Studies, 8, 499-521. 
http://dx.doi.org/10.1215/10642684-8-4-499 

Bailey, C.C. (1989). The aftermath of Chernobyl, History’s worst nuclear power reactor 
accident. Dubuque, IA: Kendall/Hunt Publishing Company. 

Becker, J.A. (2002). Soviet and Russian press coverage of the United States: Press, politics 
and identity in transition. New York, NY: Palgrave MacMillan. 
http://dx.doi.org/10.1057/9780230598423 

Brooks, J. (2000). Thank you, Comrade Stalin! Soviet public culture from revolution to Cold 
War. Princeton, NJ: Princeton University Press. 

Chernousenko, V.M. (1991). Chernobyl: Insight from the inside (J.G. Hine, Trans). New York, 
NY: Springer-Verlag. 

Clark, K. (2000). The Soviet novel: History as ritual. Bloomington, IN: Indiana University Press. 

Clark, S.L. (Ed.). (1989). Gorbachev’s agenda: Changes in Soviet domestic and foreign policy. 
London, United Kingdom: Westview Press. 

Cockburn, P. (1989). Getting Russia wrong: The end of Kremlinology. New York, NY: Verso. 

Crouch, M. (1989). Revolution & evolution: Gorbachev and Soviet politics. Toronto, ON, 
Canada: Philip Allan. 

The Current Digest of the Soviet Press. (1986). Columbus Ohio: American Association for the 
Advancement of Slavic Studies, 27(29). 

Daniels, R.V. (1998). Russia’s transformation: Snapshots of a crumbling system. Lanham, MD: 
Rowman & Littlefield Publishers, Inc. 

Davies, R.W. (1989). Soviet history in the Gorbachev revolution. Bloomington, IN: Indiana 
University Press. 

Dejevsky, M. (1989). Glasnost’ and the Soviet press. In J. Graffy & G.A. Hosking (Eds.) 
Culture and the Media in the USSR Today 26-41. New York, NY: St. Martin’s Press. 

Doder, D. (1986). Shadows and whispers: Power politics inside the Kremlin from Brezhnev to 
Gorbachev. New York, NY: Random House. 

http://dx.doi.org/10.1215/10642684-8-4-499
http://dx.doi.org/10.1057/9780230598423


Glasnost v. Glasnost’                                                                                                                 30 

Ebon, M. (1987). The Soviet propaganda machine. Toronto, ON, Canada: McGraw-Hill Book 
Company. 

Fitzpatrick, S. (1991). The cultural front: Power and culture in revolutionary Russia. Ithaca, NY: 
Cornell University Press. 

Flavin, C. (1987). Reassessing nuclear power: The fallout from Chernobyl. Worldwatch 
Institute.  

Friedman, S.M., Gorney, C.M., & Egolf, B.P. (1987). Reporting on radiation: A content analysis 
of Chernobyl coverage. Journal of Communications Studies, 37(3), 58-79. 
http://dx.doi.org/10.1111/j.1460-2466.1987.tb00994.x 

Gale, R.P., & Hauser, T. (1988). Final warning: The legacy of Chernobyl. New York, NY: 
Warner Books. 

Gerol, I., & Molyneux, G. (1988). The manipulators: Inside the Soviet media. Toronto, ON, 
Canada: Stoddart Publishing Co. Limited. 

Gorbachev, M. (1997). Memoirs. New York, NY: Bantam Books. 

Graffy, J., & Hosking, G.A. (Eds.). (1989). Culture and the media in the USSR today. New 
York, NY: St. Martin’s Press. 

Haynes, V., & Bojcun, M. (1988). The Chernobyl disaster. London, United Kingdom: The 
Hogarth Press.  

Hollander, G.D. (1972) Soviet political indoctrination: Developments in mass media and 
propaganda since Stalin. New York, NY: Praeger Publishers. 

International Nuclear Safety Advisory Group. (1986) Summary report of the post-accident 
review meeting on the Chernobyl accident. Vienna, Austria: International Atomic Energy 
Agency. 

Josephson, P.R. (1996). Atomic-powered communism: Nuclear culture in the postwar USSR. 
Slavic Review: Interdisciplinary Quarterly of Russian, Eurasian, & East European 
Studies, 55(2), 297-324.  

Juviler, P., & Kimura, H. (Eds.). (1988). Gorbachev’s reforms: U.S. and Japanese 
assessments. New York, NY: Aldine De Gruyter. 

Kelley, D.R., & Davis, S.G. (1992). The sons of Sergei: Khrushchev and Gorbachev as 
reformers. New York, NY: Praeger Publishers. 

Lane, D. (1992). Soviet society under perestroika. New York, NY: Routledge. 

http://dx.doi.org/10.1111/j.1460-2466.1987.tb00994.x


Dalhousie Journal of Interdisciplinary Management – Volume 9 – Spring 2013                       31  

Lapidus, G.W. (1988). Gorbachev’s agenda: Domestic reforms and foreign policy 
assessments. In P. Juviler & H. Kimura (Eds.), Gorbachev’s reforms: U.S. and 
Japanese assessments. New York, NY: Aldine De Gruyter. 

Laqueur, W. (1989). The long road to freedom: Russia and glasnost. New York, NY: Collier 
Books. 

Lefever, E.W., & Vander Lug, R.D. (Eds.). (1988). Perestroika: How new is Gorbachev’s new 
thinking? London, United Kingdom: University Press of America. 

Lenoe, M. (2004). Closer to the masses: Stalinist culture, social revolution, and Soviet 
newspapers. Cambridge, MA: Harvard University Press. 

Luke, T.W. (1987). Chernobyl: The packaging of transnational ecological disaster. Critical 
Studies in Mass Communication, 4(4), 351-375. 
http://dx.doi.org/10.1080/15295038709360145 

Markham, J.W. (1967). Voices of the red giants: Communications in Russia and China. Ames, 
IA: The Iowa State University Press. 

Marples, D.R. (1988). The social impact of the Chernobyl disaster. Edmonton, AB, Canada: 
The University of Alberta Press. 

Martin, L. (1989). Breaking with history: The Gorbachev revolution: An eyewitness account. 
Toronto, ON, Canada: Doubleday Canada Limited. 

McNair, B. (1991). Glasnost, perestroika and the Soviet media. New York, NY: Routledge. 

Medvedev, G. (1991). The truth about Chernobyl. (E. Rossiter, Trans.). New York, NY: I.B. 
Tauris & Co Ltd.. 

Medvedev, R. & Chiesa, G. (1989). Time of change: An insider’s view of Russia’s 
transformation. (M. Moore, Trans). New York, NY: Pantheon Books. 

Megaw, J. (1987). How safe? Three Mile Island, Chernobyl and beyond. Toronto, ON, Canada: 
Stoddart Publishing Co. Limited.  

Miller, J. (1993). Mikhail Gorbachev and the end of Soviet power. London, United Kingdom: 
The MacMillan Press Ltd.. 

Mosey, D. (1990). Reactor accidents: Nuclear safety and the role of institutional failure. Surrey, 
United Kingdom: Nuclear Engineering International Special Publications.  

Piotrowski, H. (1993). New thinking. In J.L. Wieczynski (Ed.), The Gorbachev encyclopaedia: 
Gorbachev, the man and his times (288-304). Salt Lake City, UT: Charles Schacks, Jr., 
Publisher. 

http://dx.doi.org/10.1080/15295038709360145


Glasnost v. Glasnost’                                                                                                                 32 

Pryce-Jones, D. (1995). The strange death of the Soviet empire. New York, NY: Henry Holt 
and Company. 

Raleigh, D.J. (2006). Russian’s Sputnik generation: Soviet baby boomers talk about their lives. 
Indianapolis, IN: Indiana University Press. 

Remington, T.F. (1988). The truth of authority: Ideology and communication in the Soviet 
Union. Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press. 

Rubin, D.M. (1987). How the news media reported on Three Mile Island and Chernobyl. 
Journal of Communication, 37(3), 42-57. 
http://dx.doi.org/10.1111/j.1460-2466.1987.tb00993.x 

Russian Life Magazine. (2009). Our History: Norwegians and Communists. Retrieved from 
http://www.russianlife.com/rlhist.cfm  

Sakwa, R. (1990). Gorbachev and his reforms:1985-1990. Toronto, ON, Canada: Pretence 
Hall. 

Shcherbak, I. (1989). Chernobyl: A documentary story. (I. Press, Trans.). Edmonton, AB, 
Canada: Canadian Institute of Ukrainian Studies. 

Silver, L.R. (1987). Fallout from Chernobyl. Toronto, ON, Canada: Deneau Publishers & 
Company Ltd.. 

Soviet Life. (1986a). February. Washington, DC: Embassy of the Union of Soviet Socialist 
Republics. 

Soviet Life. (1986b). March. Washington, DC: Embassy of the Union of Soviet Socialist 
Republics. 

Soviet Life. (1986c). May. Washington, DC: Embassy of the Union of Soviet Socialist 
Republics. 

Soviet Life. (1986d). June. Washington, DC: Embassy of the Union of Soviet Socialist 
Republics. 

Soviet Life. (1986e). August. Washington, DC: Embassy of the Union of Soviet Socialist 
Republics. 

Soviet Life. (1986f). September. Washington, DC: Embassy of the Union of Soviet Socialist 
Republics. 

Soviet Life. (1986g). Nov. Washington, DC: Embassy of the Union of Soviet Socialist 
Republics. 

Soviet Life. (1987h). May. Washington, DC: Embassy of the Union of Soviet Socialist 
Republics. 

http://dx.doi.org/10.1111/j.1460-2466.1987.tb00993.x
http://www.russianlife.com/rlhist.cfm


Dalhousie Journal of Interdisciplinary Management – Volume 9 – Spring 2013                       33  

Tarasulo, I.J. (Ed.). (1989). Gorbachev and glasnost: Viewpoints from the Soviet Press. 
Wilmington, DE: Scholarly Resources Inc.. 

Tatu, M. (1991). Michail Gorbachev: The originsOrigins of perestroika. (A.P.M. Bradley, 
Trans.). New York, NY: Columbia University Press. 

Taylor, B.W. (2009). Chernobyl: Glasnost’s test. (Course Paper MedPhys 777), McMaster 
University, Hamilton, ON, Canada. 

Tucker, R.C. (1987). Political culture and leadership in Soviet Russia: From Lenin to 
Gorbachev. New York, NY: W.W. Norton & Company. 

Turpin, J. (1995). Reinventing the Soviet self: Media and social change in the former Soviet 
Union. London, United Kingdom: Praeger Publishers. 

White, S. (1991). Gorbachev and after. New York, NY: Cambridge University Press. 

Wieczynski, J.L. (Ed.). The Gorbachev encyclopaedia: Gorbachev, the man and his times. Salt 
Lake City, UT: Charles Schacks, Jr., Publisher. 

Young, J.D. (1987). Chernobyl – the accident sequence. In Chernobyl: A Technical Appraisal: 
Proceedings from the British Nuclear Energy Society October 1986 Seminar. London, 
United Kingdom: Thomas Telford Ltd.  

Young, J.M., & Launer, M.K. (1991). Redefining glasnost in the Soviet media: the 
recontextualization of Chernobyl. Journal of Communication, 41, 102-124. 
http://dx.doi.org/10.1111/j.1460-2466.1991.tb02312.x 

http://dx.doi.org/10.1111/j.1460-2466.1991.tb02312.x

